적하보험과 기업보험

  • 2025. 3. 25.

    by. JUST BE

    목차

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      1. ICC(B) 약관 개요

      ICC(B) 약관 ICC(A) 약관보다 제한적인 보장을 제공하지만, 여전히 중요한 손해를 보장하는 중간 수준의 담보 조건을 포함하고 있다. ICC(B) 약관(Institute Cargo Clauses B)은 화물이 운송 중에 발생할 수 있는 특정한 위험을 보장하는 보험 조건이다. ICC(A) 약관이 모든 위험(All Risks)을 보장하는 반면, ICC(B) 약관은 일부 명시된 위험(Named Perils)만 보장한다. 즉, ICC(B) 약관은 ICC(A)보다 보장 범위가 좁지만, 여전히 주요한 사고에 대한 보호를 제공하는 실용적인 보험 옵션이다.

      ICC(B) 약관은 다음과 같은 경우에 주로 사용된다:

      • 일반적인 해상 운송에서 ICC(A)보다 낮은 보험료를 원할 때
      • 비용 절감이 필요한 화주가 적절한 수준의 보장을 원할 때
      • 일정한 자연적 손해 위험(예: 부패, 기후 변화)에 대한 보장이 필요하지 않을 때

      2. ICC(B) 약관의 주요 보장 내용

      ICC(B) 약관은 명시적으로 열거된 위험에 대해서만 보상하는 "Named Perils" 방식으로 운영된다. 이는 특정한 사고에 대해서만 보험금 지급이 가능함을 의미한다. 주요 보장 항목은 다음과 같다:

      (1) 보장되는 위험

      ICC(B) 약관에서 보장하는 주요 위험 유형은 다음과 같다:

      • 선박 침몰, 좌초, 전복, 충돌 등 선박 사고로 인한 화물 손실
      • 화재 및 폭발
      • 항구에서의 하역 중 화물 손실
      • 지진, 해일, 번개 등 자연재해로 인한 손해
      • 외부 원인에 의한 물리적 충격(충돌, 도난 등)으로 발생한 손상
      • 구조 활동(Salvage) 중 발생한 손해
      • 항해 중 화물 투하(Jettison, 선박의 균형을 맞추기 위한 화물 폐기)로 인한 손실
      • 일부 해적 행위로 인한 손해(단, 특정한 테러나 전쟁 행위는 면책됨)

      이와 같이, ICC(B) 약관은 주요한 운송 관련 사고를 보장하지만, ICC(A)와 비교하면 보장 범위가 좁다.

      ICC(B)는 특정 위험만을 담보할 때 사용하기도 하지만 대부분 상황은 ICC(A)로 가입이 불가할 때 차선책으로 가입하는 경우가 많다.

       

      (2) 보장되지 않는 위험 (면책 조항)

      ICC(B) 약관에는 다음과 같은 면책 사항이 포함되어 있으며, 해당 사항에 해당하면 보상을 받을 수 없다:

      • 화주의 고의적 행위로 인한 손해
      • 화물의 고유 성질(부패, 변색, 건조, 자연적인 마모 등)로 인한 손실
      • 포장 불량으로 인한 손해
      • 운송 지연으로 인한 손해
      • 전쟁, 테러, 파업으로 인한 손해 (별도의 특약 필요)
      • 보험 가입 이전에 발생한 손해

       

      ICC(B) 약관 개요

      3. ICC(B) 약관의 활용 및 가입 시 고려사항

      ICC(B) 약관을 가입할 때 고려해야 할 사항은 다음과 같다:

      (1) 화물의 특성과 운송 경로 분석

      • 고가 화물이나 민감한 제품은 ICC(A) 약관이 적합할 수 있음
      • 상대적으로 낮은 가치의 제품이나 비교적 안전한 항로에서는 ICC(B) 약관이 경제적인 선택이 될 수 있음

      (2) 보험료와 보상 범위 비교

      • 보험료가 ICC(A)보다 저렴하지만, 보장 범위가 제한적이므로 위험 분석을 철저히 수행해야 함
      • 특정한 리스크(전쟁, 파업, 내부 부패 등)가 걱정된다면 추가 특약 가입 고려
      • 운송업체와 계약 시 책임 분담 범위(인코텀즈 조건) 명확히 설정
       

      4. ICC(B) 영문 약관

      RISKS COVERED

       

      [Risks Clause]

      1 This insurance coven, except as provided in Clauses 4, 5, 6 and 7 below,

      1.1 loss of on damage to the subject-matter insured reasonably attributable to

      1.1.1 fire or explosion

      1.1.2 vessel or craft being stranded grounded sunk or capsized

      1.1.3 overturning of derailment of land conveyance

      1.1.4 collision or contact of vessel waft or conveyance with any vernal objet other than rater

      1.1.5 discharge of capo at a port of distress

      1.1.6 earthquake welcome eruption or lightning.,

      1.2 loss of or damage to the subject-matter insured gauged by

      1.2.1 general average sacrifice

      1.2.2 jettison or washing overboard

      1.2.3 entry of so take or river water into vessel craft hold conveyance container liftvan or place of storage,

      1.3 total loss of any package los overboard or dropped whilst loading on to, or unloading from, vessel or craft

       

      [General Average Clause]

      2 This insurance covers general average and salvage charles, adjured or determined according so the contract of affreightment and/or the governing law and pracitce, incurred to avoid or in connection with the avoidance of loss from any cause except those excluded in Clauses 4, 5, 6 and 7 at elsewhere in this insurance.

       

      ["Both to Blame Collision" Clause]

      3 This insurance is vended to indemnify the Assured against such. proportion of liability under the contract of affreithtment "Both to Blaine Collision" Clause as is in despot of a ions recoverable hereunder.

      In the event of any claim by shipowners under the said Clause the Assured agree to notify the Underwriter who shall have the right, at their own cost and expense, to defend the Assured against such claim.

       

      EXCLUSIONS

       

      [General Exclusions Clause]

      4 In no case shall this insurance cover

      4.1 loss damage or expense attributable to wilful misconduct of the Assured

      4.2 ordinary skate, ordinary loss in at or volume, at ordinary \wear and tear of the subject-matter insured

      4.3 loss damage or expanse caused by insufficiency or unsuitability of packing or preparation of the subject-matter insured (for the purpose of this Clause 4.3 " packing" shall be deemed to include stowage in a container or liftvan but only when such stowage is carried out prior to attachment of this insurance or by the Assured or their servants)

      4.4 lots damage or expense caused by inherent via or nature of the subject "manor insured

      4.5 loss damage or expense proximately caused by delay. even though the delay be caused by a risk insured against (except expenses payable under Clause 2 above)

      4.6 loss damage or expense arising from insolvency or financial default of the owners managers charterers or operators of the vessel

      4.7 deliberate ha to or deliberate destruction of the subject-matter insured or any part thereof by the wrongful act of any person or persons

      4.8 loss damage or expense arising from the use of any weapon or war employing atomic or nuclear fission and/or fusion or other like reaction or radioactive force or matter.

      .

      .

      .

      <생략>

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